Suomessa alennusmyyntien aika on neljästi vuodessa, eli niin sanotut kausialennusmyynnit. Lisäksi erilaisia kampanjoita, kuponkeja ja etukoodeja on tarjolla ympäri vuoden, mitkä tekevät shoppailusta entistä houkuttelevampaa.
Alennusmyynnit ovat kauppiaiden keino vähentää tuotteiden ylitarjontaa. Ne ovat erinomainen tilaisuus säästää rahaa laadukkaiden, suosittujen tuotteiden hankinnassa, tarjoamalla suuria alennuksia normaalihinnasta. Suuret alennusmyynnit, kuten Black Friday, Cyber Monday, Singles Day ja Summer sale houkuttelevat suuria ostajamääriä verkkokauppoihin ja kivijalkaliikkeisiin.
Kaikkea ei kannata ostaa täyteen hintaan, erityisesti silloin, kun tiedät, että sama tuote tulee myyntiin alennuksessa muutaman kuukauden tai viikon päästä. Esimerkiksi, useimmat vaatekaupat myyvät sesongin ulkopuolella olevaa tavaraa alennuksella, jotta uusi sesonkituote saadaan esille ja myyntiin.
Henkilökohtaisesti pidän alennusmyynneistä, koska se tarjoaa minulle mahdollisuuden olla taloudellinen, samalla kun voin nauttia erilaisista tuotteista. Kuitenkin alennusmyynneissä on tärkeää muistaa, että vain koska tuote on alennuksessa, ei tarkoita, että sitä on pakko ostaa. On tärkeää tehdä järkeviä ostopäätöksiä ja hankkia vain ne tuotteet, jotka ovat tarpeellisia tai tuovat iloa elämään.
Yhteenvetona voidaan sanoa, että alennusmyynnit ovat erinomainen tilaisuus säästää rahaa ja päästä käsiksi laadukkaisiin tuotteisiin. Ne tarjoavat mahdollisuuden hankkia lukuisia tuotteita, joita normaalisti ei ehkä olisi varaa ostaa. Kuitenkin on syytä pitää mielessä, että ostokset tulisi tehdä harkiten – edullinen hinta ei yksin tee tuotteesta hyvää ostosta.